Albert Heijn wil nog dit jaar zes grotere winkels voorzien van een café en een restaurant waar klanten tussen de boodschappen door een kop koffie kunnen drinken of een vers bereide maaltijd kunnen nuttigen.

Dat heeft een woordvoerster van het supermarktbedrijf donderdag bevestigd na een bericht in Het Parool.

De eerste vestigingen van Bakery Café en Deli Kitchen worden vrijdag geopend bij de Albert Heijn XL op het Gelderlandplein in Amsterdam-Zuid. Ook in het centrum van de hoofdstad en in Eindhoven worden de nieuwe concepten aan de bestaande supermarkten toegevoegd.

De overige drie locaties die Albert Heijn nog dit jaar op het oog heeft, zijn niet bekendgemaakt. In totaal komen volgens de woordvoerster tientallen winkels in aanmerking. “De concepten zijn geschikt voor elke, wat grotere vestiging”, zei ze. “We kijken per winkel wat mogelijk is.”

Jumbo doet het al

Nog geen jaar geleden zei topman Dick Boer van moederbedrijf Ahold nog dat hij weinig brood zag in “supermarktrestaurants”, een idee waar concurrenten als Jumbo al langer mee bezig zijn.

Jumbo nam een jaar geleden restaurantketen La Place over uit de boedel van het failliete V&D. Daarnaast baat het met de Jumbo Foodmarkt ook al een supermarktformule uit waar eten vers wordt bereid.

Boer noemde die aanpak vorig jaar maart bij de presentatie van de jaarcijfers “een andere weg naar Rome”.

Ahold bereidt in sommige van zijn Amerikaanse supermarkten wel eten ter plekke, maar Nederlanders willen volgens de topman in restaurants liever meer de tijd nemen. “Eten in een restaurant duurt voor deze klanten te lang”, zei Boer destijds. “Uiteindelijk wil die vooral snel, simpel eten en weer weg.”